Lendületben – Zsuráfszky Zoltán koreográfus klasszikusokról és új bemutatókról

Lendületben – Zsuráfszky Zoltán koreográfus klasszikusokról és új bemutatókról

Egy 2017-ben bemutatott, már klasszikusnak számító közös produkció a Nemzeti Színházzal, illetve egy régóta dédelgetett, a Petőfi-bicentenáriumra időzített új darab a Magyar Nemzeti Táncegyüttestől. A Csíksomlyói passiót és a Szabadság, szerelem! tánc-szín-játékot a nemzetközi hírű társulat és az azt vezető Zsuráfszky Zoltán személye köti össze. - Szerző: Pallós Tamás - Fotó: Lambert Attila

A Csíksomlyói passió pünkösdre hangol május 26-án a budapesti Szent István-bazilikánál; Petőfi Sándor élete pedig június 4-én tárul fel a nyári szezonját indító Margitszigeti Színházban, a páratlan hangulatú szabadtéri színpadon. A koreográfus rendezővel keletkezés- és eredettörténetekről, a műfajokat és a művészeket az önkifejezés különböző eszközeivel társító mozgásszínházról és a soron következő új darabokról beszélgettünk.

– Specialitásaik a tematikus, cselekményes előadások. Mondhatjuk, hogy az Önök leleményeként ez a fajta népi kultúrkincsből merítő, egészestés táncszínházi műfaj afféle „hungarikum”?

– A néptáncegyüttesek általában rövid, néhány perces „koncertszámokból” állítják össze a programjaikat; természetesen nálunk is bőven vannak ilyenek a folklórműsorainkhoz. Az elmúlt években viszont a Nemzeti Színházzal, az ottani színészekkel összefogva, Vidnyánszky Attila rendezésében, jómagam koreográfiájával már több egész estés darabot készítettünk. 2015-ben kezdtük az együttműködést a Körhintával, amelyet a népszerű Fábri-film alapján a feleségem, Zs. Vincze Zsuzsa írt színpadra. A Magyar Nemzeti Táncegyüttes negyvennégy táncosa, huszonkét pár közreműködik benne, megjelenítve a falusi közösséget, a lakodalmat. Nagyon jól fogadta a közönség, a Körhinta azóta is műsoron van a Nemzeti Színházban. 2018-ban született meg Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényének közös adaptációja. De talán a legnagyobb sikert eddig a 2017-ben bemutatott Csíksomlyói Passióval értük el. Előadtuk már Erdélyben, Csíksomlyón, Esztergomban, Debrecenben, a „kálvinista Rómában” is, most pedig régi tervünk, célunk válik valóra azzal, hogy pünkösdkor a budapesti Szent István-bazilika elé vihetjük. Ez egy kifejezetten nagylétszámú produkció, amelynek előadói apparátusa még kibővül erre az alkalomra. Visszatérve a kérdésre, valóban hungarikummá válhatnak az ilyen jellegű előadásaink, hiszen a táncosaim meg is szólalnak a színpadon. Beszélnek, énekelnek, vagyis valódi „előadókként” vannak jelen e drámai színjátékokban. A Magyar Nemzeti Táncegyüttes mesedarabokon edződött tagjai mára meglehetősen gyakorlottak a szerepjátszás terén, így történhetett, hogy önálló műsorainkban is gyakran prózamondó színészi feladatokkal bízzuk meg táncosainkat. Sikerült megteremtenünk egy új műfajt, amit lényegében a feleségem, Zs. Vincze Zsuzsa talált ki, ez a tánc-szín-játék. Ma már teljesen természetes, hogy a táncosaim egy két-három órás cselekményes darabot minden vonatkozásban „végigjátszanak”.

– Hogyan épül fel egy tánc-szín-játék? Koreográfia szempontjából például figyelembe veszi az adott darabhoz passzoló tájegységi jelleget, megkeresi a történethez illő formanyelvet, felhasználja a vonatkozó táncos eszköztárat, motívumrendszert…?

– Láthatjuk, hogy például a Jézus Krisztus szupersztár című musical milyen módon jelenítette meg, alakította át zenés darabbá a kétezer éves evangéliumi történetet, ami egyáltalán nem „táncjellegű”, mégis elbeszélhető e kortárs zenés-táncos műfajban is. A Csíksomlyói Passióval ugyanez a helyzet. Alapvetően nem egy „végig ugrálható, végig dobogtatható” táncos történet, dramaturgiai szempontból viszont számos olyan pillanata van, amikor valamit igenis a mozgással, a tánccal tudunk a leggyönyörűbben kifejezni. Legyen szó líráról, vagy éppen sodró lendületről. Vidnyánszky Attila lenyűgöző rendezésében a népi vallásosságnak az újonnan talált csíksomlyói szövegekhez kapcsolódó elemeinek beemelését a feleségem segítette. A táncosok végig követik, illetve „hordozzák” az eseményeket. Nagyon izgalmas, hogy a Nemzeti Színház színészei mellett Berecz András is szerepet vállalt a Csíksomlyói Passióban. Vándorként jelenik meg a darabban, aki különleges egyéniségével, elemelő, elvonatkoztató, a történetet kitágító, kiszélesítő népies szövegeivel, meséivel picit oldja a drámai események feszültségét.

A táncban az általam felhasznált mozgásformák, mozdulatok a dramaturgiában kerülnek a helyükre. Nem önmagában egy motívumnak, bokázásnak vagy a dobbantásnak van jelentősége, hanem annak, hogyan jelenik meg mindez egészében, „közösségileg”, a tömeg érzelmeit kifejezve. Például ahogy „Feszítsd meg!”-et kiáltva tombol és mutogat a nép. Természetesen felhasználtam, alkalmaztam a Csíksomlyói Passióban székely táncokat is. Vidnyánszky Attila egyébként rendszeresen gyerekeket is bevon a darabba, Erdélyben például Böjte Csaba növendékei jöttek velünk. A budapesti előadásban több száz közreműködő mozog majd a három színpadon. Hatalmas látványosság lesz a nézők számára.

– A Szabadság, szerelem! Petőfi születésének bicentenáriumára készült?

– Régóta foglalkoztatott Petőfi Sándor élete, már évekkel ezelőtt szerettem volna neki szentelni egy teljes programot. Ugyan tavaly Szegeden volt már egy előzménye a Petőfi-darabnak, a Szabadság, szerelem! bemutatójára június elején a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kerül sor. Ahogy a Csíksomlyói Passiót, úgy ezt az előadást is szeretnénk majd országszerte játszani, illetve – ha lehetőségünk lesz rá – a határainkon túlra is elvinni. A nemzeti összetartozás napján, június 4-én lesz a premier, de Káel Csaba már jelezte, hogy a Szabadság, szerelem! ifjúság számára átszerkesztett, rövidített változatát novemberben szeretné bemutatni a Művészetek Palotájában. Petőfi életének legjelentősebb eseményeit, fordulópontjait jelenítjük meg tánccal, mozgással, szöveggel, énekkel: diák korától a vándoréveken át a forradalmi napokig, a szabadságharc csatáiig; közben részleteket idézünk fel A helység kalapácsából, a János vitézből, végül egy igazán költői, nagy allegorikus kép zárja az előadást.

– Többször említette a feleségét, Zs. Vincze Zsuzsát, aki egyebek mellett íróként, dramaturgként is állandó alkotótársa. Mi mindennel készülnek a Petőfi-darabot követően?

– A Petőfi műsor társrendezője és a forgatókönyv megálmodója is a feleségem volt, aki évtizedek óta a munkatársam. A Magyar Nemzeti Táncegyüttesben évente négy-öt bemutatót tartunk, úgyhogy folyamatosan tervezünk új előadásokat. Most természetesen a Csíksomlyói Passióra, majd a Petőfi műsorra összpontosítunk. A következő, 2023/24-es évadra vonatkozóan mi nyertük el a kiemelt táncegyüttes címet a Müpában, ahol Végvárak, vitézek címmel októberben mutatjuk be Fekete István A koppányi aga testamentuma című regényének tánc-szín-játéki adaptációját. A Szabadság, szerelem! ifjúsági változatát említettem, közben – november-decemberben – visszatérünk a Nemzeti Színházba is, ahol Vidnyánszky Attilával az Aranyhajú hármasok – Toót-Holló Tamás, Bársony Bálint és Elek Norbert crossover folkoperájának – bemutatójára készülünk. A jövő esztendő török évad lesz, 2025 pedig japán kulturális év… Úgy érzem, hogy a Magyar Nemzeti Táncegyüttesre számítanak. Annak is örülnék, ha további filmeket is készíthetnénk. Lendületben vagyunk.

Everyday life in folk culture comes to life in photographs
Everyday life in folk culture comes to life in photographs

Magyar Nemzet - 2025. 03. 19.
szerző: Bényei Adrienn

more
The Hungarian National Dance Ensemble visited South Korea
The Hungarian National Dance Ensemble visited South Korea

In the Gangnam district of Seoul, the pub was opened

more