Zsuráfszky Zoltán

ügyvezető igazgató, művészeti vezető

A Magyar Nemzeti Táncegyüttes nevében tisztelettel és szeretettel köszöntöm Önöket, aki érdeklődésükkel és figyelmükkel megtisztelik munkánkat! A nagy múltú Honvéd Együttes szervezeti keretein belül működő Magyar Nemzeti Táncegyüttes, ahogyan a neve is tükrözi, nemzeti örökségünk és évezredes hagyományaink elhivatott őrzője és továbbéltetője... A név pontosan kifejezi együttesem küldetését és egyben kötelezettségét is; az a felelősségteljes és professzionális munkát, amelyet a magyar folklór megismertetéséért, népszerüsítéséért és művészi rangra emeléséért végez. A magyar néptánc nemzeti sajátosságainak legélőbb őrzője, ugyanakkor legegyszerűbb formája a különféle népek közötti kommunikációnak is, hiszen egymás anyanyelvének ismerete nélkül ismerhetjük meg egymás szokásait, vérmérsékletét, ízlésvilágát. Tánc közben  őszinte a megnyilatkozás, a "lélek" kitárulkozik. Hiszem, hogy itt a Kárpát-medencében a különböző nemzetiségek hagyományainak megismerése, egymás kultúrájának tiszteletben tartása és megőrzése a mi megmaradásunk záloga és szimbóluma is. Együttesi munkánk és színpadi feldolgozásaink alapja ez az eredeti, hagyományos néptánc- és népzenei kultúra, amellyel hosszú évek óta igyekszünk maradandó élményt nyújtani közönségünknek. Reméljük, sorainkban hamarosan Önöket is üdvözölhetjük!

 

Önéletrajz

1956-ban született, Szikszón. Az Állami Balett Intézet néptánc-tagozatának elvégzését követően az Állami Népi Együttes szólistája, majd 1983-ig tánckarvezetője. Az Egri Tanárképző Főiskola pedagógia-népművelés szakán főiskolai diplomát szerzett. A ’80-as évek elejétől 1991-ig a JATE Bálint Sándor Táncegyüttes és a gyöngyösi Vidróczki Együttes művészeti vezetője. 1984 őszén több táncos barátjával megalapította a Kodály Kamara Táncegyüttest, később a Folklór Egyesületet. 1991 óta a Budapest Táncegyüttes művészeti vezetője és igazgatója. Irányítása alatt az együttes művészi munkája egyrészt az eredeti néptáncokat legautentikusabban reprezentáló színpadi megfogalmazásokra, másrészt a hagyományon alapuló gondolati tartalmú, tematikus jellegű, táncművészeti feladatokat jobban kiszélesítő, táncszínházi produkciókra épül. A Budapest Táncegyüttes és a Honvéd Együttes közösen több egész estét betöltő nagyszabású produkciót hozott létre és mutatott be, melyekben vezető koreográfusként vett részt (Keleti Táncvihar, Millenniumi Sokadalom, Duna Rapszódia, Egri csillagok, „Árpád népe” misztikus opera, illetve a Jubileumi „István a király” rockopera koreográfusa.). A hazai hivatásos és amatőr együttesek szinte mindegyikében dolgozott. 1980-tól rendszeresen tanít az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Svájcban, Németországban és Japánban. A táncgyűjtés vezetőjeként részt vett az utóbbi évek legnagyobb népzenei gyűjtésében, az Utolsó Óra programban. Jelenleg az ország egyik legnagyobb hivatásos együttesének, a Honvéd Táncszínháznak művészeti vezetője. A magyar etnikum mellett foglalkozott a román, szlovák, délszláv gorál és cigány folklórral, anyagát a Magyar Tudományos Akadémia Táncosztályának archívuma őrzi. Koreográfiai művészetében e hatalmas – és ilyen magas szinten kevesek által elsajátított – eredeti néptáncanyagból építkezik. Több színházi produkció (Budapesti Kamaraszínház, Pesti Magyar Színház, Egri Gárdonyi Színház) koreográfusa.

Díjai:

1982 Népművészet Ifjú Mestere 1985 Év táncosa-díj 1989 Magyar Művészetért Díj 1993 Harangozó Gyula-díj 2002 Érdemes Művész 2005 Év koreográfusa-díj 2006 Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztje 2010 Kiváló Művész 2013 Kossuth-díj